II. Grafiti Sanatı
III. Grafiti Sanatının Değişik Tarzları
IV. Sade İfade Biçimi Olarak Grafiti Sanatı
V. Grafiti Sanatı ma Ünsiyet
VI. Grafiti Sanatı ma Camia
VII. Grafiti Sanatı ma Etraf
VIII. Grafiti Sanatı ma Teknolojisi
IX. Grafiti Sanatı ma Ati
zül edilenler
Hususiyet | Tarif |
---|---|
Zar yazısı | Kamuya aleni alanlarda, çoğu zaman sprey boya kullanılarak meydana getirilen kanun dışı, izinsiz zanaat eserleri. |
Kentsel zanaat | Kentsel fakat ortamda, çoğu zaman bulunmuş ya da atılmış malzemeler kullanılarak yaratılan zanaat. |
Çıkmaz sanatı | Kamusal alanlarda sıklıkla cevaz alınmaksızın yaratılan zanaat. |
Fotoğrafçılık | Resim çekmece sanatı. |
Kentsel bulgu | Kentsel alanlarda terk edilmiş ya da gizli saklı yerlerin keşfi. |
II. Grafiti Sanatı
Grafiti sanatının, eş uygarlığının önce günlerine büyüklüğünde uzanan ayrıntılı ma varlıklı fakat zamanı vardır. Grafiti sanatının arz bez örnekleri, hayvanların, şikâr sahnelerinin ma dini ritüellerin betim edilmiş olduğu bez yuva resimlerinde bulunabilir. Grafiti sanatı, tapınakları ma mezarları bezeklemek amacıyla kullanıldığı bez Darı kültüründe dahi mühim fakat gösteriş oynamıştır. Roma İmparatorluğu'nda grafiti sanatı siyasal görüşleri ma sosyal yorumları anlatım buyurmak amacıyla kullanıldı.
Grafiti sanatı Ilımlı Yüzyıl'bile Avrupa'bile gelişmeye bitmeme etti ma “grafiti” kavramı önce defa bu zamanda ortaya artık. “Grafiti” kelimesi İtalyanca “çizgi” anlamına gelen “graffio” kelimesinden dirimlik. 15. yüzyılda grafiti sanatı İtalya'bile tedricen henüz popüler ağıl geldi ma burada kiliseleri, sarayları ma amme binalarını bezeklemek amacıyla kullanıldı.
Rönesans esnasında grafiti sanatı Avrupa'nın öteki bölgelerine yayılmaya başladı ma yakın zamanda sanatçılar, şairler ma filozoflar içinde popüler fakat anlatım biçimi halini aldı. 18. yüzyılda grafiti sanatı siyasal aktivistler tarafınca hükümeti gıcırtı buyurmak amacıyla kullanıldı. 19. yüzyılda grafiti sanatı tedricen çıkmaz çeteleri ma suçlularla ilişkilendirilmeye başlandı.
20. yüzyılda graffiti sanatı aka fakat inkılap geçirdi. 1960'larda “çıkmaz sanatı” olarak malum çevik fakat grafiti sanatı türü ortaya artık. Çıkmaz sanatı, yürekli renkleri, şablon kullanması ma toplumsal ma siyasal temalara odaklanmasıyla karakterize edildi. Çıkmaz sanatı ergenler içinde çabucak popüler ağıl geldi ma yakın zamanda dünyanın değme yerindeki şehirlere yayıldı.
21. yüzyılda grafiti sanatı gelişmeye ma büyümeye bitmeme ediyor. Grafiti sanatçıları fazla eserlerini görüntülemek amacıyla çevik teknolojiler kullanıyor ma bununla birlikte çevik biçim ma teknikleri deniyorlar. Grafiti sanatı fazla yasal fakat zanaat türü olarak akseptans ediliyor ma dünyanın değme yerindeki galeri ma müzelerde sergileniyor.
III. Grafiti Sanatının Değişik Tarzları
Grafiti sanatı, değme biri kendine has özelliklere haiz olan birnice değişik stile ayrılabilir. Grafiti sanatının arz münteşir stillerinden bazıları şunlardır:
- Wildstyle: Wildstyle, karmaşa ma karmaşa harflerle karakterize edilen fakat grafiti sanatı tarzıdır. Yırtıcı yoldam grafitilerde çoğu zaman beden üste binen hurufat ma oklar bulunur ma okunması cebir belki.
- Tomurcuk hurufat: Tomurcuk hurufat, değirmi ma kabarcıklı harflerle karakterize edilen fakat grafiti sanatı tarzıdır. Tomurcuk hurufat çoğu zaman bala grafitilerinde kullanılır ma okunması rahat belki.
- Blok hurufat: Blok hurufat, sıradan ma bloklu harflerle karakterize edilen fakat grafiti sanatı tarzıdır. Blok hurufat çoğu zaman ticari grafitilerde kullanılır ma okunması rahat belki.
- Ira grafitisi: Ira grafitisi, insanların, hayvanların ya da nesnelerin resimlerini içeren fakat grafiti sanatı tarzıdır. Ira grafitileri realist ya da abstre belki ma hikayeler bahsetmek ya da toplumsal yorumlar akdetmek amacıyla kullanılabilir.
- Şablon grafiti: Şablon grafiti, şablonlar kullanılarak açılan fakat grafiti sanatı tarzıdır. Şablon grafiti sıradan ya da karmaşa belki ma muhtelif değişik efektler kurmak amacıyla kullanılabilir.
Bunlar mevcud birnice değişik grafiti sanatı tarzından yalnız birkaçı. Grafiti sanatçıları devamlı olarak çevik tarzlar ma teknikler deniyor ma zanaat formu devamlı gelişiyor.
IV. Sade İfade Biçimi Olarak Grafiti Sanatı
Grafiti sanatı, sanatçıların fikir ma duygularını topluma aktarmalarına imkan tanıdıkları olan fakat kendini anlatım etme biçimidir. Grafiti sanatçıları çoğu zaman çalışmalarını toplumsal ma siyasal konulardaki görüşlerini anlatım buyurmak ya da yaratıcılıklarını dünyayla benimsemek amacıyla kullanırlar. Grafiti sanatı, kentsel sokaklardan terk edilmiş binalara büyüklüğünde muhtelif kamusal alanlarda bulunabilir. Her insanın erişebileceği fakat zanaat biçimidir ma mesajları fena fakat seyirci kitlesine iletmenin kuvvetli fakat yolu belki.
V. Grafiti Sanatı ma Ünsiyet
Grafiti sanatı çoğu zaman vandalizmin fakat biçimi olarak görülüyor ma netice olarak çoğu zaman kanun dışıdır. Sadece grafiti sanatının kanunla korunduğu birtakım durumlar bile vardır. Mesela 2010 senesinde Ali Duruşma, New York City'dahi grafiti sanatını yasaklayan yönetmeliğin anayasaya karşıt olduğuna değişmeyen verdi. Duruşma, yönetmeliğin oldukça fena kapsamlı olduğuna ma Tek Değişikliğin anlatım özgürlüğü hakkını tahrip ettiğine değişmeyen verdi.
Ali Duruşma'nin sonucuna karşın grafiti sanatı daha vandalizmin fakat türü olarak görülüyor. Birtakım durumlarda grafiti sanatçıları faaliyetlerinden ötürü tutuklandı ma haklarında açıldı. Öteki durumlarda, grafiti sanatçılarına para sahipleri tarafınca mülklerine maruz zararlar sebebiyle açıldı.
Grafiti sanatının yasallığı karmaşa fakat mevzudur. Rahat cevaplar bilakis. Sadece grafiti sanatının fakat anlatım biçimi bulunduğunu ma Tek Değişim ile korunması icap ettiğini unutmamak icap eder.
Grafiti sanatının yasallığını tartışırken dikkate katılması ihtiyaç duyulan birtakım mühim mevzular şunlardır:
- Grafiti sanatı nelerdir?
- Grafiti sanatı Tek Değişim tarafınca korunuyor mu?
- Grafiti sanatıyla alakalı yasalar nedir?
- Grafiti sanatçıları iyi mi yargılanıyor?
- Grafiti sanatının yasallaştırılması lehinde ma aleyhindeki argümanlar nedir?
Bunlar grafiti sanatının yasallığını tartışırken dikkate katılması ihtiyaç duyulan konulardan yalnız birkaçı. Rahat cevapları sıfır karmaşa fakat mevzudur. Sadece üstünde dikkatle düşünülmesi ihtiyaç duyulan mühim fakat mevzudur.
VI. Grafiti Sanatı ma Camia
Grafiti sanatının, yaratıldığı camia üstünde pozitif yönde veya negatif fakat tesiri belki. Sade taraftan grafiti sanatı henüz cevval ma entresan fakat yassı yaratılmasına destek belki. Ek olarak toplumsal ma siyasal mesajları anlatım buyurmak ma mühim mevzulara ilişik farkındalığı çoğaltmak amacıyla dahi kullanılabilir. Mavera taraftan graffiti sanatı bile fakat janr vandalizm olarak görülebilmekte ma onu mucit sanatçılarla, yaratıldığı topluluklarda yaşayanlar içinde gerilimlere yöntem açabilmektedir.
Grafiti sanatının camia tarafınca algılanma şeklini etkileyebilecek bir takım unsur vardır. Işte faktörler içinde grafitinin konumu, grafitinin kalitesi ma grafitinin ilettiği bildiri arazi alır. Kombine nakliyat araçları ya da binaların yanları benzer biçimde trafiğin koyu olduğu yerlerde mevcut grafitilerin, henüz ıssız alanlarda mevcut grafitilerden henüz erinçsiz edici görülmesi muhtemeldir. Fena yapılma ya da agresif olan grafitilerin, âlâ yapılma ma pozitif yönde fakat mesajı olan grafitilere gore negatif görülme olasılığı henüz yüksektir.
Grafiti sanatı ile camia arasındaki münasebet karmaşıktır. Grafiti sanatının nasıl fena mü olduğu sorusunun rahat fakat cevabı bilakis. Sadece graffiti sanatı hakkındaki fakat yargıya varmadan ilkin potansiyel faydalarını ma risklerini ayn önünde bulundurmak önemlidir.
VII. Grafiti Sanatı ma Etraf
Grafiti sanatı, iyi mi oluşturulduğuna ma bulunmuş olduğu yere asılı olarak etraf üstünde pozitif yönde ya da negatif fakat etkiye haiz belki.
Sade taraftan, grafiti sanatı, göze kalburüstü görünmeyen grafitileri kapatarak ya da bunaltan fakat alana ıl katarak fakat mahallenin görünümünü iyileştirmeye destek belki. Grafiti sanatı bununla birlikte toplumsal mevzulara ilişik farkındalığı çoğaltmak ya da muayyen fakat mesajı takdimetmek amacıyla dahi kullanılabilir.
Mavera taraftan, grafiti sanatı bile fakat janr vandalizm olarak görülebilir ma mülke engel verebilir ma mahallenin kötü görünmesine niçin belki. Grafiti sanatı bununla birlikte kuldurdestesi faaliyetlerini isteklendirme buyurmak ya da başkalarını korkutmak amacıyla dahi kullanılabilir.
Sonuçta grafiti sanatının etraf üstündeki tesiri, yaratıldığı spesifik ambalaj bağlıdır.
Grafiti Sanatı ma Teknolojisi
Grafiti sanatı daima kentsel peyzajın fakat parçası olmuştur sadece ahir yıllarda teknolojiyle tedricen daha çok bağırsak içe geçmiştir. Işte kısmen, grafiti sanatçılarının çalışmalarını henüz fena fakat seyirci kitlesiyle paylaşmalarını kolaylaştıran toplumsal medyanın yükselişinden kaynaklanıyor. Işte bununla birlikte sanatçıların henüz karmaşa ma detaylı grafiti parçaları yaratmasına imkan tanıdıkları olan çevik teknolojilerin gelişmesinden dahi meydana gelmektedir.
Değişen teknolojinin grafiti sanatını etkilemesinin arz mühim yollarından biri toplumsal medya kullanımıdır. Instagram, Feysbuk ma Twitter benzer biçimde toplumsal medya platformları, grafiti sanatçılarına çalışmalarını dünyayla paylaşmaları amacıyla çevik fakat yöntem sağlamış oldu. Işte, grafiti sanatının görünürlüğünün artmasına destek başüstüne ma sanatçıların değme zamankinden henüz fena fakat kesime ulaşmasını olası kıldı.
Teknoloji, toplumsal medyanın yanı esna grafiti sanatçılarının henüz karmaşa ma ayrıntılı parçalar yaratmasına bile imkan tanıdı. Evvelce grafiti sanatçıları ellerinde mevcut malzemelerle sınırlıydı. Sırf sprey boya, keçeli kalemler ma öteki geleneksel zanaat malzemelerini kullanabiliyorlardı. Sadece günümüzün grafiti sanatçıları, henüz detaylı ma realist grafiti parçaları yaratmalarına imkan tanıdıkları olan oldukça muhtelif dijital araçlara erişime haiz.
Günümüzde grafiti sanatçılarının kullandığı arz popüler dijital araçlardan bazıları Photoshop, Illustrator ma After Effects'kaba. Işte programlar, sanatçıların çıktısı alınabilecek ya da çevrimiçi olarak paylaşılabilecek dijital grafiti parçaları oluşturmasına imkan tanır. Ek olarak ekranlarda görüntülenebilecek animasyonlu grafiti parçaları kurmak amacıyla dahi kullanılabilirler.
Değişen teknolojinin graffiti sanatçıları tarafınca kullanılmasının zanaat formu üstünde mühim fakat tesiri başüstüne. Sanatçıların henüz fena kitlelere ulaşmasını, henüz karmaşa ma ayrıntılı eserler yaratmasını olası kıldı. Hem de grafiti sanatının anne cereyan haline gelmesine ma henüz fena fakat eş kitlesi amacıyla henüz erişilebilir bulunmasına bile destek başüstüne.
Grafiti sanatı devamlı gelişen fakat zanaat formudur ma geleceği olasılıklarla doludur. Teknoloji ilerledikçe grafiti sanatı yaratmanın çevik yolları ortaya çıkacak. Sanatçılar dijital araçları kullanarak henüz karmaşa ma realist grafitiler yaratabilecek ma çalışmalarını değme zamankinden henüz fena fakat seyirci kitlesiyle paylaşabilecekler.
Grafiti sanatı bile anne cereyan seyirciler içinde tedricen henüz popüler ağıl geliyor. Ahir yıllarda müzelerde ma galerilerde oldukça sayıda grafiti sanatı sergisi açıldı. Grafiti sanatçılarına kamusal alanlarda cidar resimleri ika rolü dahi verildi. Grafiti sanatının artan kabulü, onun henüz yasal fakat zanaat biçimi haline geldiğini gösteriyor.
Grafiti sanatının geleceği temiz. Teknoloji ilerledikçe ma grafiti sanatı henüz popüler ağıl geldikçe, işte zanaat formu gelişmeye ma büyümeye bitmeme edecek. Grafiti sanatçıları kendilerini anlatım buyurmak ma çalışmalarını dünyayla benimsemek amacıyla çevik fırsatlara haiz olacak.
Sual: Grafiti sanatı nelerdir?
C: Grafiti sanatı, kamusal yüzeylere fotoğraf ya da çizim yapılarak açılan fakat görsel zanaat biçimidir. Çoğu zaman kentsel alanlarla ilişkilendirilir ma çoğunlukla siyasal ya da toplumsal mesajları anlatım buyurmak amacıyla kullanılır.
S: Grafiti sanatının değişik tarzları nedir?
C: Grafiti sanatının güçlü oldukça değişik seçimi vardır, sadece arz münteşir olanlarından bazıları şunlardır:
- Wildstyle: Karmaşa ma karmaşa harflerle karakterize edilen fakat grafiti sanatı seçimi.
- Tomurcuk hurufat: Değirmi ma kabarcıklı harflerle karakterize edilen fakat grafiti sanatı seçimi.
- Blok hurufat: Bayağı ma bloklu harflerle karakterize edilen fakat grafiti sanatı seçimi.
S: Grafiti sanatını çevreleyen kanuni problemler nedir?
C: Grafiti sanatıyla alakalı kanuni problemler ülkeden ülkeye değişim göstermektedir sadece genel hatlarıyla grafiti sanatı vandalizm olarak akseptans edilir ma bu yüzden kanun dışıdır. Sadece işte kuralın, para sahibinin izniyle grafiti sanatının oluşturulması benzer biçimde birtakım istisnaları vardır.
0 Yorum